Çok Tabakalı Bandajlama

Lenfatik sistemin doğuştan yetersiz olması ya da kanser tedavileri sonrası özellikle koltuk altı ve kasıklarda yer alan lenflere müdahale edilmesiyle meydana gelen lenfödem hastalığının tedavisinde en etkin yöntemlerden birisi  bandajlamadır. Hastalığın doğuştan gelmesi ya da sonradan oluşması bandajlama tedavisinin uygulanması için engel değildir. Bu yöntemle gerçekleştirilen lenfödem tedavisi ile özellikle kol, bacak, karın ve boyunda meydana gelen lenfödem hastalığında ciddi anlamda başarı sağlanmaktadır. Başarılı bir tedavi yöntemi olmasının yanı sıra cerrahi ya da ağrılı bir tedavi olmaması sebebiyle bandajlama tedavisi rahatlıkla uygulanabilmektedir. Özellikle kanser tedavisi gören hastalar bandajlama tedavisini de tedavi programlarına eklerlerse kanser tedavileri sonrası lenfödem hastalığına yakalanma risklerini düşürmeleri muhtemeldir.
Çap farkı fazla ise (iki kol arasında 2- 2.5 cm) bandaj tedavisi başlanır. Yapılan bandaj tedavisi ve kullanılan malzeme özelliklidir. Kısa germeli bandaj ile çok katlı bir uygulama yapılır. Deneyimli fizik tedavi ve rehabilitasyon hekimi tarafından yapılmalıdır. Çap farklı istenen sınırlara indiğinde, basınç kolluğuna geçilir. Hasta yakınlarına bandajlama öğretilebilir.

Lenfödem tedavisinde kullanılan bandajlar; kas aktivitesi sırasında yüksek basınç ve kas istirahati sırasında düşük basınç uygulayarak, lenf sıvısının etkilenen uzuvda tekrar birikmesini önler. Bandajlama, ödemli uzuvdaki incelme duruncaya kadar devam eder. Bandajlama seansları bittikten sonra da kişiye özel yapılmış kompresyon çorapları verilir.