ORTOPEDİK REHABİLİTASYON

EKLEM  PROTEZLERİ (Kalça, Diz, Omuz)

Modern endoprotez uygulamaları 1960 lı yıllarda  başladı. İlk protez kalça eklem protezleri oldu. Ülkemizde de hızla bozulan ve fonksiyonunu kaybeden kalçalara protez ameliyatı uygulamaları yaygınlaştı.  Kireçleme (osteoartrit hastalığı) en  çok diz ekleminde görülür. Diz eklemine  90 yılların ortalarına kadar başarılı eklem implantları yapılamıyordu. Bunun nedeni yeterli teknolojik gelişme ve  hareket ilmine (kinezyoloji) uygun  diz protezinin tasarlanıp geliştirilmemiş olması idi. Üç boyutlu hareket analiz laboratuvarlarının tıp alanında kullanılmaya başlaması ile diz protez tasarımı tamamlandı ve hızla insan dizine  cerrahi  implantasyon teknikleri gelişti, tüm dünyada ve özellikle ülkemizde hızla yaygın bir şekilde uygulama alanı buldu. 2000 den önce çok az sayıda yapılan diz protezi operasyonları son 15 yılda çok sayıda uygulanır oldu. Kalça ve diz protezinde  fizik tedavi ve rehabilitasyon programları   başarıyı ve hasta memmuniyetini artıran  en önemli faktörlerden biridir. Bu nedenle merkezimizde en başta gelen çalışma alanından birisi protez rehabilitasyonudur. Uygulanan fizik tedavi ve rehabilitasyon uygulamalrı ile kısa sürede  eklem şişliği giderilir, eklemin olması gereken hareket açıklığı sağlanır. Atrofiye giden (eriyen) kaslar yeniden güçlendirilmesi eski kuvvetini kazanması sağlanır. Bu çalışmaların neticesinde eklem fonksiyonları kazanılır rahat ağrısız uzun mesafeli yürüyüş aktiviteleri, imkan dahilinde olur. Geliştirilen ve artırılan kas gücü ilerde oluşa bilecek istenmeyen durumların ortaya çıkmasına mani olur. Eğer doğru programlar uygulanmaz ise kas gücü zayıflığı gelişir ve kalıcı olabilir. Yeterli kas gücü olmadığından fazla enerjiye ve aşırı kuvvetlere maruz kalan eklemde protez erken gevşeyebilir,  derin duyu kaybı veya yetersizliği nedeniyle diz boşalmaları düşmelere, düşmelerde kalça, ön kol, omurga gibi kırıklara neden olabilir. Bu sebepledir ki mutlaka protez hastaları mümkünse protez öncesi operasyona hazırlık, operasyondan sonra ise yine imkan varsa hemen sonra fizik tedavi ve rehabilitasyon programına başlanmalı ve uygulanmalıdır.

Eklem sertlikleri, Eklem Kontraktürleri, Sudeck Atrofisi.

Kronik hastalıkların yanı sıra beklenmedik zamanlarda hayatımızın her hangi bir anında  kaza yaralanma ve kırıklardan sonra  kas iskelet sistemi ile ilişkin rehabilitasyon ihtiyacı sıklıkla ortaya çıkmaktadır. Spor yaralanmaları rehabilitasyonu, kırık sonrası gelişebilen eklem sertlikleri,  sudeck atrofisi gibi ikincil hastalıklarının tedavisi fizik tedavi ve rehabilitasyon tıbbının önemli bir kısmını oluşturmaktadır.  Hemen her kırıktan sonra tespit edilen eklemler sertleşirler. Doğru reçete edilmiş fizik tedavi ve egzersizler uygulanmaz ise sertlik eklem kontraktürüne ilerler. Bazen ikincil bir hastalık sudeck atrofisi gelişir. Bu duruma oldukça sık rastlanır. Şiddetli ağrı, eklemleri hareket ettireme, şişlik renk değişikliği vardır. Sudeck atrofisi bireyin sabrını zorlayan, uzun süren tedavisi oldukça güçtür, çok fazla tedavi alternatifleri bulunmakta ve uygulanabilmektedir. Tedavi edilmez ise sakatlığa kadar gidebilen durumlar ortaya çıkar. Merkezimizde hastalık seyrinin her aşamasında teşhis koyma ve rehabilitasyon uygulamalarının yanı sıra her türlü tıbbi uygulamalar yapılmaktadır.

Doktorunuzun değerlendirmesi sonucunda farklı tedavi modalitelerinden oluşan size özel belirlenmiş rehabilitasyon programı hazırlanır. Tedavi sürecinde fonksiyonel gelişmenize paralel olarak tedavi planınızda değişiklikler yapılabilir.