Boyun Ağrısı

Erişkin insanların yaklaşık %10’u hayatlarının bir döneminde boyun ağrısı çekerler. Boyun ağrısı sadece boyuna lokalize olabileceği gibi kol ağrısıyla birlikte de olabilir. Boyun ve kol ağrılarının yaklaşık üçte biri tekrarlar. Bel ağrısına göre boyun ağrısının sıklığı daha az ve çok az sakat bırakıcıdır.

Boyun ağrısı kimlerde görülür ?
Boyun ağrısına her yaş grubunda rastlamak mümkündür. Boynun aşırı zorlanmasına neden olabilecek meslek dallarında çalışanlarda boyun ağrısı sık görülür. Bu meslek grupları şoförler, perdeciler, sekreterler, bilgisayar başında uzun süreli çalışanlar, cerrahlar ve diş hekimleridir.

Boyun ağrısının nedenleri nelerdir?
Çok sayıda bozukluk boyun ağrısına neden olur. Boyun ağrısı omurganın kemik ve eklem yapılarından köken alabileceği gibi kas, bağlar ve sinirler gibi yumuşak dokulardan da kaynaklanabilir Başlıca boyun ağrısı sebepleri şunlardır: Doğumsal anomaliler, tümörler, travma, dejeneratif bozukluklar (kireçlenme, boyun fıtığı gibi), enfeksiyöz lezyonlar (tüberküloz, bruselloz gibi), yumuşak doku romatizmaları, torasik çıkış sendromları, iltihaplı romatizmalar (romatoid artrit, ankilozan spondilit gibi) ve psikolojik bozukluklar. En sık görülen boyun ağrısı nedeni, boyun kaslarının aşırı zorlanması sonucu oluşan kas gerilmesi (servikal strain) dir. Servikal strain kısa süreli istirahatla düzelebilirse de ağrı kesici ve kas gevşeticilerin kullanımı gerekebilir. Ağrı ve kas spazmının azaltılmasında, fizik tedavi oldukça yararlıdır. Tekrarların önlenmesi için kötü postür düzeltilmeli ve kas gücünü arttırıcı egzersizler yapılmalıdır.

Boyun ağrısında ileri tetkik ve tedavi gerekir mi ?
Basit ağrı kesiciler ile geçmiyorsa, ağrı şiddeti zaman içerisinde ilerliyorsa, boyun ağrısına eşlik eden sinir bası bulguları varsa (el ve kolda uyuşma, kuvvetsizlik, his kusuru, gibi bulgular), boyun ağrısı özellikle geceleri oluyorsa, eşlik eden ateş ve kilo kaybı varsa, boyun bölgesinde basmakla belirgin hassasiyet ve travma öyküsü varsa ileri tetkik ve tedavi gerekir. Günümüzde boyun bölgesini ayrıntılı olarak görüntüleyebilen bilgisayarlı tomografi (BT) ya da manyetik rezonans (MR) gibi görüntüleme yöntemleri bulunmaktadır.

Boyun ağrısı nasıl tedavi edilir?
Boyun ağrısı yakınması olan hastaların büyük bir bölümü konservatif tedavi adı verilen cerrahi dışı tedavi yöntemleri ( ilaç tedavisi, fizik tedavi ve egzersiz, lokal ya da bölgesel enjeksiyonlar) ile iyileşebilmektedir. Boyun ağrısının nedeni ne olursa olsun bu ağrıyı azaltmak ya da geçirmek mümkündür. Boyun ağrısına yol açan nedenler belirlendikten sonra nedene yönelik girişimler dışında günlük yaşamda kötü postür düzeltilmeli, iş ergonomisine dikkat edilmeli ve kas gücünü arttırıcı egzersizler ile ileriye yönelik koruma sağlanmalı ve boyun ağrısı oluşma sıklığı azaltılmalıdır. Ağrının şiddetli olduğu akut dönemde ağrı kesici ve kas gevşetici ilaçlar kullanılmaktadır. Şiddetli boyun ağrısına eşlik eden kol ağrılarında kısa süreli servikal ortez (boyunluk) kullanılabilir.
Basit bir tedavi ile geçebilecek boyun ağrısını komplike bir hale getirmeden, en iyi şekilde tedavi edebilmek için doğru teşhis çok önemlidir. Bunun için boyun ağrısı bulunan hastanın ilgili uzman hekime müracaatı oldukça önemlidir.

Boyun ağrısından kurtulmak için nelere dikkat edilmesi gerekir?
• Dik oturun ve dik yürüyün.
• Otururken belinizi ve boynunuzu destekleyin. Çalışırken masaya ve tezgaha yakın oturarak başınızı eğmeden veya aşırı yukarıya kaldırmadan nötral konumda tutun.
• Koltuğa veya çekyata uzanarak televizyon seyretmeyin.
• Bilgisayar monitörünü göz hizasına göre ayarlayın. Uzun süre bilgisayar başında kalmayın.
• Yastık çok yüksek veya çok alçak olmamalı. Sırt üstü yatarken boyun arkasındaki boşluğu yastıkla doldurun. Yan yatarken yastığı boyun köküne çekin.
• Yüzüstü yatmayın.
• Boynunuzu uzun süre aynı pozisyonda tutmayın. 20-25 dakikada bir hafif boyun hareketleri yapın.
• Düzenli egzersiz yapın.