Kalça Ağrısı Rehabilitasyonu

Kalça patolojileri, uzun süreli ve ağır fonksiyonel sakatlığın, en önemli ve sık nedenleri arasındadır.  Kalça eklemi vücut yükünü taşıyan eklemlerimizden biri olduğu için kireçlenme olasılığı fazladır. Hastalar kalça ağrısını genellikle kabalardaki ağrıyı ifade etmek için kullansalar da, aslında kalça ekleminin ağrısı kasıkta ve uyluğun ön yüzünde, hatta dizde hissedilebilir.

Kalça ağrısı kimlerde daha sık görülür?
Kalça patolojileri bebeklik, çocukluk, gençlik ve özellikle ileri yaşlılık gibi hemen hemen her yaşta görülebilir.

Kalça ağrısı nedenleri nedir?
Kalça çevresindeki yumuşak dokulardan kaynaklanan ağrılar, kireçlenme (osteoartrit), iltihaplı romatizma hastalıkları, doğumsal kalça çıkığı, kalça kırıkları, tümörler, enfeksiyöz hastalıklar ve kalça dışındaki kas iskelet yapılarından kalçaya yayılan ağrılar kalçada ağrıya neden olabilmektedir.
Hangi durumlarda kalça ağrısına ileri tetkik gerekir?
Kalça patolojilerinin ayırıcı tanısında iyi bir fizik muayene şarttır. Muayene ile teşhis büyük oranda belirlense de kimi zaman kesinleştirmek için kan tahlilleri, kalça filmi ve manyetik rezonans gibi görüntüleme yöntemleri de kullanılabilir. Özellikle eklem içi patolojilerinin (osteokondral lezyonlar, asetabuler labrum patolojileri, avasküler nekroz) tanısında MRG altın standart görüntüleme yöntemidir. Bunun dışında kalça ekleminin yüzeyel patolojilerinin ayırıcı tanısında (tendinit, bursit gibi) ultrasonografi kullanılabilmektedir. Kırık şüphesinde direkt grafiler ve kalça eklem tomografisi istenmelidir.

Kalça ağrısı nasıl tedavi edilir?
Kalça ağrılarının tek bir tedavi şekli yoktur ve teşhise göre tedavi de değişmektedir.
– Erken dönem kalça ağrılarının tedavisinde istirahat ağrıyı azaltmak ve mevcut hasarın ilerlemesine engel olmak için yararlıdır. Bu dönemde merdiven çıkmak, bisiklete binmek, koşmak gibi aktiviteler yasaklanmalıdır.
– Sıcak ya da soğuk uygulamalar teşhise ve yakınmaların süresine bağlı olarak tercih edilir. Düşme ya da darbeye bağlı incinmelerde özellikle ilk 24-48 saat içinde soğuk uygulama tercih edilir. Yine iltihaplı romatizmalarda, eklemde sıcaklık ve şişlik varken soğuk uygulama önerilmektedir.
– Germe, tutulan kasları gevşetmek için ve istirahata bağlı kısalmış olan yumuşak dokuların esnekliğinin arttırılmasında işe yaramaktadır.
– Fizik tedavi hem ağrı kesici özelliği hem de derin kanlanmayı arttırarak doku iyileşmesine yaptığı katkılardan dolayı kireçlenme gibi hastalıklarda yaygın olarak kullanılmaktadır.
– Egzersizler en az fizik tedavi ve ilaç tedavisi kadar etkilidir. Egzersizler sadece tedavi edici değildir aynı zamanda ağrının sıklığını da azaltır.
– İlaç tedavisinde ağrı kesici ve kas gevşetici ilaçlar kullanılabilir.
– Kilo vermek kalçaya binen yükleri azaltarak eklemi rahatlatır.
– Baston, yürüteç gibi cihazlar, ekleme binen yükü azaltmada ve dengeyi sağlamada yardımcı olur.
– Kalça eklemi ileri derecede yıpranmış ve ağrı yakınması başka türlü giderilemeyen hastalarda, ameliyat yapılması (cerrahi girişim) gerekebilir. En sık yapılan ameliyat kalça eklemine protez takılmasıdır.