Omuz Ağrısı Bilgilendirme Formu

Omuz eklemi vücudun en hareketli eklemidir. Altı yönde harekete imkan vermesi nedeni ile sakatlanmalara ve hastalıklara son derece yatkındır.  Fizik tedavi rehabilitasyon uzmanı olarak ağrılı omuz vakaları ile günlük pratiğimizde çok sık karşılaşmaktayız.

Omuz ağrısı kimlerde görülür ?
Omuz ağrısı her yaş grubunda oldukça yaygın olarak karşımıza çıkan bir semptomdur. Genç yaşlarda daha çok darbe ve yaralanma sonucu omuz ağrısı görülürken, ilerleyen yaşlarda omuz ağrıları daha çok dejenerasyona (kireçlenmeye) bağlı olarak gelişir. Ayrıca bazı meslek grupları (halı dokumacıları ve duvar boyacıları gibi) ve sportif faaliyetlerde (tenis ve voleybol gibi) omuzun zorlanmasına bağlı omuz rahatsızlıkları daha sık karşımıza çıkmaktadır.

Omuz ağrısının nedenleri nelerdir?
Omuz ağrıları omuz ekleminin kendisinden kaynaklanabileceği gibi  başka bir bölgeden omuza yansıyan ağrılar da olabilir. Omuz eklemi dışından kaynaklanan omuz ağrılarının en sık nedeni boyun fıtıklarıdır. Boyun fıtığına bağlı olarak kola giden sinirler sıkıştığında hasta ağrıyı omuzunda hissedebilir. Omuz ekleminden kaynaklanan ağrıların büyük çoğunluğunu ise omuz eklemini çevreleyen kasların oluşturduğu rotator manşon rahatsızlıkları oluşturmaktadır. Rotator manşon yırtıkları, iltihabı (tendinit) ve sıkışma sendromu sık görülen omuz ağrı nedenidir. Bunların dışında omuz ekleminde kireçlenme, travmatik omuz çıkıkları, iltihabi romatizmal hastalıklar (romatoid artrit, ankilozan spondilit), metabolik ve endokrin hastalıklar ve safra kesesi yansıyan ağrıları da omuz ağrısı ile karşımıza çıkabilir.

Omuz ağrısında ileri tetkik ve tedavi gerekir mi ?
Basit ağrı kesiciler ile geçmiyorsa, ağrı şiddeti zaman içerisinde ilerliyorsa, omuz ağrısı özellikle geceleri oluyorsa, travma öyküsü varsa ve günlük yaşam aktivitelerini olumsuz etkileyen omuz ağrısı varlığında ileri tetkik ve tedavi gerekir. Günümüzde omuz bölgesi patolojilerinin tanısında kullanılabilecek ultrasonografi ve manyetik rezonans (MR) gibi görüntüleme yöntemleri bulunmaktadır. Ultrasonografi anatomik yapıların dinamik değerlendirmesi açısından MRG’a göre üstünlüğü mevcuttur. Eklem içi patolojilerinin tanısında ise MRG ön planda düşünülmesi gereken tetkiktir.

Omuz ağrısı nasıl tedavi edilir?
Ağrıya neden olan hastalığa göre değişmekle birlikte temel tedavi prensipleri;omuzu zorlayıcı hareketlerden kaçınmak, ağrı kesiciler, antiromatizmal ilaçlar, egzersiz ve fizik tedavi uygulamalarıdır. Eklem içine kortizon enjeksiyonu, sinir blokajı, PRP enjeksiyonu ve proloterapi gibi tedavilerde gerektiği durumlarda uygulanabilir.
Omuz ağrısından kurtulmak ve yakalanmamak için nelere dikkat edilmesi gerekir?
 Omzunuz ağrıyorsa ağrıyan tarafa yatmayın.
• Otururken kollarınızı bir destek üzerine koyun.
• Kollarınızı sık sık omuz seviyesinden yukarıya kaldırmayın.
• Kollarınızla ağır yük taşımayın.
• Omuz ağrınız varsa egzersizleri doktorunuzun yönlendirmesine uygun olarak tekrarlayın.