Dirsek Ağrıları

Dirsek ağrısı özellikle dirseğe komşu olan yumuşak dokuların yaralanmaları oldukça yaygındır. Ağrı eklem ve çevre yumuşak dokudaki hastalıklardan kaynaklanabileceği gibi boyun, omuz ve el-el bileği hastalıkları da dirsekte yansıyan ağrılara neden olabilir.

Dirsek ağrıları kimlerde görülür?
Raket sporları ile uğraşan sporcularda sık görülmekle birlikte, özellikle bilgisayar kullanan, ağır kaldıran, tekrarlayan vibrasyona maruz kalan kişilerde, tekrarlayan zorlayıcı el bileği hareketleri yapan meslek gruplarında da (ev hanımları, boyacılar, marangozlar vs) sık görülür. Hastalar genellikle 30-50 yaş aralığındadır ve her iki cinsiyette de görülebilmektedir.

Dirsek ağrısının nedenleri nelerdir?
Bir çok hastalık dirsek ağrısına neden olabilir. Başlıca dirsek ağrısı sebepleri: tendinopatiler, bursitler, iltihaplı romatizmalara bağlı artritler (romatoid artrit, gut gibi), yumuşak doku romatizmaları (fibromiyalji), osteoartrit (kireçlenme), travma sonrası kırıklar, çatlaklar, çıkıklar, sinir sıkışmaları ve boyun, omuz ve el-el bileği hastalıklarının yansıyan ağrılarıdır. En sık görülen dirsek ağrısı nedenleri lateral epikondilit (tenisçi dirseği) ve medial epikondilittir (golfçü dirseği). Lateral ve medial epikondilit tanıları oldukça kolaydır. Ağrı lateral veya medial epikondile lokalizedir ancak yukarı doğru kolun üstüne ve aşağı doğru önkola yayılım da gösterebilir. Dirsek ekstansiyonda iken dirence karşı el bileği dorsifleksiyonu veya palmar fleksiyonu ağrıda artışa yol açar.

Dirsek ağrısında ileri tetkik gerekir mi?
Dirsek ağrısı kronikleşmiş, tedaviye yanıt vermeyen hastalarda, travma öyküsü olan, iltihaplı romatizmal hastalık düşünülen, sinir sıkışması düşünülen ya da yansıyan ağrı olduğu düşünülen hastalarda ayırıcı tanı için ileri tetkik ve tedavi gerekebilir. Bunun için, düşünülen ayırıcı tanılara göre kan testleri, elektronöromiyografi (ENMG) ve görüntüleme yöntemleri (direkt grafi, ultrasonografi, manyetik rezonans görüntüleme (MRG) ya da bilgisayarlı tomografi (BT)) kullanılabilir.

Dirsek ağrısı nasıl tedavi edilir?
Dirsek ağrısının tedavisinde öncelikle doğru teşhis çok önemlidir. Bunun için dirsek ağrısı bulunan hastanın ilgili uzman hekime müracaatı oldukça önemlidir. Tedavide birçok yöntem kullanılmaktadır. Hastaların büyük bir bölümü konservatif tedavi adı verilen cerrahi dışı tedavi yöntemleri (istirahat, ilaç tedavisi, fizik tedavi ve egzersiz, lokal ya da bölgesel enjeksiyonlar) ile iyileşebilmektedir. En sık görülen tenisçi dirseği tedavisinde özellikle el bileği hareketlerini sınırlamak erken bazı olgularda sonuç alınması için yeterli olabilir. Bunun için dirsek ve el bileğinin tekrarlayıcı ve zorlayıcı aktivitelerinden kaçınılmalıdır. Buna yardımcı olmak için el bileği istirahat splintleri, epikondilit bantları kullanılabilir. NSAII ilaçlar özellikle erken dönemde sık kullanılır. Hastalığın evresine göre soğuk, sıcak uygulamaları yapılır. Ağrısı devam eden hastalarda fizik tedavi uygulanabilir, lokal enjeksiyon yapılabilir. Hastalığı tekrarını önlemek için düzenli egzersiz yapılması da önemlidir.

Dirsek ağrısından kurtulmak için nelere dikkat edilmelidir?
Tekrarlanan zorlayıcı el bileği ve dirsek hareketlerinden kaçının.
Dirsek üzerine yatmayın, dirseklerinizin üzerine yaslanmayın.
Ağır poşetler taşımayın.
Çamaşır sıkmayın.
Alet ve kalemleri sıkıca kavramayın.
Kolunuzu ilgilendiren aktivitelerde dirsek desteği kullanın.
Düzenli egzersiz yapın.