Yürüme Bozuklukları

Yürüme bir dizi hareketler zincirinden oluşur. Yürümek için öncelikle ayakta dik olarak dengeli durabilmek ve hareket sırasında dengeyi koruyabilmek gerekir. Normal yürüme için beyin, omurilik, çevresel sinirler, kaslar, kemikler ve eklemler birlikte çalışmalı, eklem hareketleri ve kas kasılmalarının zamanı ve gücü yeterli olmalıdır. Vücut bölümlerinin hareketleri ve kas kasılmalarının zamanlamaları yürüme için gerekli enerji ihtiyacını en düşük düzeyde tutacak şekilde ayarlanmıştır. Bu hassas uyumu aksatan her türlü yapı ve fonksiyon bozukluğu yürümede bozukluğa neden olur.
Yürüme bozuklukları değişik nörolojik hastalıklarda, kas iskelet sistemini etkileyen ortopedik hastalıklarda, denge bozukluklarında, çocukluk çağında doğuştan olan ya da sonradan kazanılmış sinir sistemi ve kas iskelet sistemini etkileyecek her türlü hastalıkta ortaya çıkabilir. İnme, spinal kord hasarı (parapleji, paraparezi), serebral palsi, travmatik beyin hasarı, parkinsonizm, multipl skleroz, kas hastalıkları, spina bifida, polinöropatiler (Guillan barre sendromu ve benzerleri) gibi nörolojik hastalıklarda yürüme bozukluğu ortaya çıkabilir. Bunun yanında diz, kalça, ayak bileğinde eklemleri ve kasları etkileyebilecek ortopedik hastalıklar, ileri kireçlenmeler, kırıklar, bu hastalıklarda uygulanan operasyonlar sonrası yürüme bozuklukları ortaya çıkabilir. Bazı çocuklarda hiç bir nörolojik ya da ortopedik hastalık olmadan yürümenin normal gelişim basamaklarının tamamlanamaması nedeniyle yürüme bozukluğu olabilir ve bu durum müdahale edilmezse kalıcı olabilir. Özellikle parmak ucu yürümenin devam ettiği çocukların düzgün takibi gerekir.

Rehabilitasyon

Değişik yürüme bozukluğu şekilleri bulunmaktadır ve bu yürüme tiplerinin her birinde farklı kas grupları etkilenir. Bu nedenle yürüyüşü değerlendiren hekimin farklı yürüyüş bozukluklarını ayrıntılı şekilde bilmesi ve tedavi planını sorunun olduğu asıl bölgelere göre yapması gerekmektedir.
Terapist eşliğinde egzersiz salonunda, hastaya göre belirlenmiş egzersizler son derece önemlidir. Bu egzersiz programları sırasında hasta gözlemlenerek gelişimi değerlendirilir. Hastaya uygun olabilecek robotik sistemler (Lokomat yürüme robotu, fonksiyonel elektrik stimulasyon cihazları) , sanal rehabilitasyon (3D yürüme eğitimi, EP-10 sistemi) gibi diğer teknolojik sistemlerin, havuz terapisinin seçimi yapılarak rehabilitasyon programı genişletilir ve hastaya en uygun hale getirilir. Tüm bu yöntemlerin yanında gerektiği zaman cihazlar ve botulismus toksin uygulamaları eklenerek hastanın kapasitesini en optimal düzeyine ulaştırıp, yapabileceği en iyi yürümenin ortaya çıkması sağlanır.

Doktorunuzun değerlendirmesi sonucunda farklı tedavi modalitelerinden oluşan size özel belirlenmiş rehabilitasyon programı hazırlanır. Tedavi sürecinde fonksiyonel gelişmenize paralel olarak tedavi planınızda değişiklikler yapılabilir.