Yumuşak Doku Enjeksiyonları

Kas, tendon, tendon kılıfı, entezisler, ligament ve bursa gibi yumuşak doku hastalıklarında uygulanan ilaç enjeksiyonlarını ifade eder. Bu hastalıklar günlük pratiğimizde sık karşılaştığımız ve önemli morbidite (sakatlık) nedeni olabilecek hastalıklardır. Bu yumuşak doku patolojilerinin tedavisinde lokal enjeksiyon tedavileri sıklıkla uygulanmaktadır. Enjeksiyonda en sık kortikosteroid ve lokal anestezik içerikli ilaçlar kullanılmaktadır. Kortikosteroidler yumuşak doku patolojilerinin çoğunda inflamasyonu baskılayıcı etki sağlamak için kullanılmaktadır. Aynı bölge için yapılan enjeksiyonlar 6 haftadan önce tekrarlanmamalı ve yılda 3-4 kereden fazla uygulanmamalıdır.

Biceps Tendinit Enjeksiyonu
              Biceps tendonu, omuz ekleminden başlayıp, dirsek eklemi ön yüzüne doğru uzanım gösteren kola fleksiyon ( kolu katlama) hareketini yaptıran kasın tendonuna verilen isimdir. Sıklıkla omuzu zorlayıcı hareketler, tekrarlayan travmalar ve ani yüklenmeler neticesinde hastalarda biceps tendiniti görülebilir. Omuz ön yüzünden başlayıp, kol ön yüzünden aşağı doğru yayılan ağrı ile karşımıza çıkar. Hastalarda gece ağrısı görülebilir. Yapılan muayenede biceps tendon üzeri dokunmakla ağrılıdır. Ultrasonografi tanıda yardımcı görüntüleme yöntemidir. Tedavisinde soğuk uygulama, inflamasyonu azaltıcı ilaçlar ve fizik tedavi yöntemleri kullanılabilir. Non-invaziv tedavi yöntemlerinden fayda görmeyen hastalarda lokal yumuşak doku enjeksiyonu uygulanabilir.USG görüntüleme eşliğinde yapılan enjeksiyonlarda tedavi şansı daha fazladır.

Lateral Epikondilit Enjeksiyonu
             Tenisçi dirseği olarak da bilinenlateral epikondilit, dirseğin aşırı kullanımı sonucu oluşan ağrılı bir durumdur. Lateral epikondilit, dirseğin dış kenarında önkol kaslarının kemiğe yapışma yerlerinde inflamasyon (iltihap) ile karakterize klinik tablodur. Dirseğin dış yan yüzünde lokalize ağrı ve hassasiyet ile karakterizedir. Ağrı bazen omuz ya da elbileği bölgesine yansıma yapabilir. Gece ağrısı görülebilir. Yapılan muayenede lateral epikondil üzeri dokunmakla ağrılıdır. Genellikle fizik muayene ile kolaylıkla teşhis edilebilir. Ultrasonografi tanıda kullanılabilecek yardımcı görüntüleme yöntemidir. Tedavisinde soğuk uygulama, inflamasyonu azaltıcı ilaçlar, fizik tedavi yöntemleri ve dirsek splinti kullanılabilir. Non-invaziv tedavi yöntemlerinden fayda görmeyen hastalarda lokal yumuşak doku enjeksiyonu uygulanabilir

De Quervain Tenosinovit Enjeksiyonu
              El başparmağını kaldıran tendon ile başparmağı elden uzaklaştıran tendonun elbileği yan yüzünde geçtikleri kılıf içinde sıkışmaları sonucu oluşan bir hastalıktır. Örgü örme, müzik enstrumanı kullanma, bahçe işleri yapma, bebek bakımı gibi tekrarlayan işlerin yapılması sonucu başparmağı hareket ettiren tendon ve kılıf yapısında inflamasyon (iltihap) oluşması ile karakterize bir hastalıktır. Hastalar elleri ile bir şey kaldırma esnasında, yumruk sıkma ve alışveriş poşeti taşıma gibi başparmak bölgesini zorlayıcı hareketler esnasında elbileği yanında ağrı ve hassasiyet tariflerler. Genellikle fizik muayene ile kolaylıkla teşhis edilebilir.   Ultrasonografi tanıda kullanılabilecek yardımcı görüntüleme yöntemidir. Tedavisinde soğuk uygulama, inflamasyonu azaltıcı ilaçlar, fizik tedavi yöntemleri ve elbileği splint kullanılabilir. Non-invaziv tedavi yöntemlerinden fayda görmeyen hastalarda lokal yumuşak doku enjeksiyonu uygulanabilir.

Tetik Parmak Enjeksiyonu
              Tetik parmak, elde parmakların bükülmesini sağlayan tendonların ve onların belli noktalarda altından geçtikleri kılıfların (pulley) rahatsızlığıdır. Parmak tabanında bulunan bu kılıfların kalınlaşması ya da tendon kılıfında meydana gelen ödemden dolayı parmağın hareketleri sırasında takılma ve ağrı olmasına tetik parmak adı verilir. Bu problem başladıktan sonra parmağın tekrarlayan açma ve kapama hareketlerinde buradaki anatomik yapılarda daha fazla hasar görülmeye başlar ve tablo daha da ağırlaşır. Tetik parmak, parmakların avuç içi bağlanma yerlerinde rahatsızlık hissi ile başlar. Bu bölgede palpasyon ile hassasiyet tespit edilir. Bazen de nodül (sert şişlik) hissedilebilir. Tedavinin amacı parmağın takılmasını engelleyerek, hareket esnasında ortaya çıkan rahatsızlık hissini ortadan kaldırmaktır. Genellikle fizik muayene ile kolaylıkla teşhis edilebilir. Tedavisinde ağrı kesici ilaç ve kremler, fizik tedavi yöntemleri ve splint kullanılabilir. Non-invaziv tedavi yöntemlerinden fayda görmeyen hastalarda lokal yumuşak doku enjeksiyonu uygulanabilir.

Plantar Fasiit (Topuk Dikeni) Enjeksiyonu
Ayak tabanı fasiyasının, topuk kemiğinin iç çıkıntısına yapışma yerinin tekrarlayan mekanik zorlanmalar veya bilinmeyen nedenlerle aşırı gerilmesi sonucu plantar fasiit gelişebilir. Topuk ağrısının en sık görülen nedenlerindendir. Ayakta şekil bozuklukları en sık görülen nedenleri arasındadır. Düz taban ya da ayak kavsinin yüksek olduğu bireylerde daha sık görülür. Sert, düz yüzeylerde desteksiz ayakkabı giyenlerde, ayak üzerinde uzun saatler gerektiren işlerde çalışanlarda ve kilolu insanlarda plantar fasiit daha sık görülür. Hastalar topuk ağrısından yakınırlar. Özellikle sabah kalktıklarında ve uzun süre oturduktan sonra yere bastıklarında ağrı daha belirgindir. Genellikle fizik muayene ile kolaylıkla teşhis edilebilir.   Ultrasonografi tanıda kullanılabilecek yardımcı görüntüleme yöntemidir. Tedavisinde soğuk uygulama, inflamasyonu azaltıcı ilaçlar, fizik tedavi yöntemleri ve topuk basıncını azaltıcı tabanlıklar kullanılabilir. Non-invaziv tedavi yöntemlerinden fayda görmeyen hastalarda lokal yumuşak doku enjeksiyonu uygulanabilir. USG görüntüleme eşliğinde yapılan enjeksiyonlarda tedavi şansı daha fazladır.

Popüler Başlıklar